Laboratuvar Hakkında
 
Manyetik Levitasyon ve Kontrol Laboratuvarı

Makine Mühendisliği Bölümü altında yer alan Manyetik Levitasyon ve Kontrol Laboratuvarında, kontrol sistemleri ve robotik konularında uygulamalı ve teorik araştırma/öğretim yapılmaktadır. Laboratuvarda yürütülen çalışmalar ülkemizin önde gelen üniversitelerin farklı bölümleri ile ortaklaşa yürütülmektedir. Ana araştırma alanımız dinamik sistemlerin modellenmesi ve simülasyonunun yanı sıra elektromekanik sistemlerin doğrusal olmayan kontrolüdür. Laboratuvarda gerçekleştirilen çalışmalara değinilecek olursak:

• Otomotiv ve raylı sistemlerin sönümleyici yapılarının aktif ve yarı aktif süspansiyon sistemleri ile iyileştirilmesi neticesinde taşıt konfor ve güvenlik seviyelerinde artışın sağlanması,
• Sabit kanatlı insansız hava araçlarının ve rüzgâr türbinlerinin kanat yapılarında ManyetoReolojik (MR) sıvıların kullanılması ile dinamik davranışı iyileştirilmiş bir yapının elde edilmesi ve aktif bir şekilde kontrolünün gerçekleştirilmesi,
• Yüksek sıcaklık süperiletken malzemelerin nümerik yöntemler kullanılarak modellenmesi, karakterizasyonu ve İHA fırlatma sistemi gibi dinamik sistemler üzerinde eş-simülasyonlarının gerçekleştirilmesi,
• Robotik manipülatörlerin gerçek zamanlı kontrolü ve tasarımların gerçekleştirilmesi,
• Manevra kabiliyeti yüksek insansız hava araçlarının değişken ortam şartları ve karmaşık görev tanımları altında otonom bir şekilde hareketini sağlayacak kontrol algoritmalarının geliştirilmesi ve uygulanması.
Laboratuvar Hakkında
 
Yukarıda bir kısmına değinilen çalışmaların yürütülmesi için gerekli temel alt yapı olanaklarından sensörler (deplasman, ivme, kuvvet), gerçek zamanlı veri toplama ve kontrol uygulamaları için QPIDe kontrol kartı, modal analiz için iki kanallı titreşim analizörü, MR sönümleyici, osiloskop, DC Güç kaynakları ve temel sabit/döner kanat dron prototip imalatı için gerekli sistem bileşenleri laboratuvarımızda mevcuttur.
DoF Helikopter
 
• 2 DOF (Degree of Freedom) helikopter deney düzeneği, kontrol mühendisliği veya havacılık mühendisliği alanlarında kullanılan bir laboratuvar aracıdır. Bu düzeneklerin amacı, helikopterlerin dinamik davranışlarını incelemek, kontrol algoritmalarını geliştirmek ve uygulamak, stabilite analizleri yapmak ve pilotaj sistemlerini test etmektir.
• Deney düzeneğindeki 2 DOF, iki serbestlik derecesini ifade eder. Bu genellikle helikopterin yatay düzlemde (pitch) ve dikey düzlemde (altitude) hareketini simüle etmek anlamına gelir. Bu düzenek, helikopter dinamiklerini anlamak ve kontrol etmek için gerekli temel unsurları içerir.
Motor İtki Kontrol İstasyonu
 
• Motor itki kontrol istasyonu deney düzeneği, havacılık ve uzay mühendisliği alanlarında kullanılan bir laboratuvar aracıdır. Bu tür bir deney düzeneğinin temel amacı, bir motorun itki (thrust) kontrol sistemini test etmek, analiz etmek ve optimize etmektir. Bu deney düzeneği, genellikle jet motorları, roket motorları veya diğer itki üreten sistemlerin kontrol sistemlerini simüle etmek için kullanılır.
Top ve Kiriş Deney Düzeneği
 
• Top ve kiriş deney düzeneği, kontrol ve sistem dinamikleri konularında eğitim ve araştırmalar için kullanılan bir laboratuvar aracıdır. Bu deney düzeneğinin temel amacı, bir topun bir kiriş üzerindeki hareketini kontrol etmek ve bu süreçte çeşitli kontrol stratejilerini incelemektir.
Top ve Plaka Deney Düzeneği
 
• Top ve plaka deney düzeneği, kontrol ve sistem dinamikleri konularında eğitim ve araştırmalar için kullanılan bir laboratuvar aracıdır. Bu düzenekte, bir topun bir düzlem üzerindeki hareketini kontrol etmek ve çeşitli kontrol stratejilerini incelemek mümkündür.
Ters Sarkaç Deney Düzeneği
 
• Ters sarkaç deney düzeneği, kontrol ve sistem dinamikleri alanlarında kullanılan bir laboratuvar aracıdır. Ters sarkaç, bir çekmenin üstünde bir küçük kütleden oluşan bir sistemdir. Bu düzen deneyeği, özellikle denge kontrolü ve stabilizasyon yöntemlerinin incelenmesi için kullanılır.